al een week voorbij - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu al een week voorbij - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

al een week voorbij

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

22 Augustus 2010 | Nepal, Kathmandu

Vandaag is het een miezerige, grauwe zondag. De afgelopen dagen heeft het veel geregend. De moesson gaat hier niet zo tekeer als in Pakistan gelukkig, maar zorgt toch wel voor problemen. In Kathmandu valt het mee, het is gewoon nat en warm. Verderop in het land zijn wegen weggeslagen, dorpen afgesloten, en op enkele plekken is cholera uitgebroken.
Hier in stad merk je daar niks van. Alles gaat z´n gang wel hier. De koeien lopen op straat, de auto´s en vooral motoren slingeren er omheen. Elke dag lopen honderden mensen hun frondjes om de stoepa. Vooral gisteren, de vrije zaterdag, was het heel druk. Ik ga opok m´n gangetje, heb de rouine van werken op MG al aardig te pakken. Nu heb ik weekend, jawel, voor t eerst sinds jaren werk ik weer eens regelmatig. Gisteren ben ik met Annik, een andere Nederlandse vrijwilliger van MaitriGriha, naar Durbar square en Thamel gegaan. Durbar square is het oude koningsplein. Er staan veel tempels en paleizen. De oudste tempel stamt uit de 12de eeuw. Hier is ook het paleis vanb de Kumari, de levende godin. Het meisje wordt gekozen rond haar 4de jaar en blijft godin totdat ze gaat menstrueren. Dan wordt ze weer een mens en wordt de volgende levende godin geinstalleerd. Volgens mij is er vorig jaar weer een nieuw godinnetje in dienst getreden. We hebben haar niet gezien, wel het raam waar ze soms voor verschijnt.
Het was niet heel druk op Durbar square, er zijn nog niet veel toeristen hier. Die komen over een masand, als de regentijd zo´n beetje voorbij is. Zittend op een tempel hebben we alle verkopers, riksja rijders, wannabe gidsen en schoolklassen op excusrsie langs zien trekken. Totdat de scholieren op ons af kwamen. Can i ask you something. Jazeker. Bleek deze schoolklas een history en social sciense uitje te hebben, waarbij ze ook toeristen moesten interviewen over hun land, en natuurlijk wat ze vinden van Kathamandu. Nog even op de foto en zwaaien naar de meester.
We zijn naar Thamel gelopen, niet in een keer natuurlkijk maar met een leuke omweg. Alsof ik het er om deed. In thamel heb ik geshopt, jawel, en lekker gegeten. En dat is dan ook het enige wat er te doen is. Heerlijk voor een dagje. Ook hier was het rustig, veel winkels zijn dicht. Komt dat doordat het zaterdag is of zou de crisis hier toegelsagen hebben. In de krant las ik dat de export van fair trade goederen 20 procent is gedaals. Anders nieuws van vandaag is te zien in de foto´s.

Zo raak ik stukje bij beetje gewend aan het Nepalese leven. Op maitri Griha gasat het prima volgens mij, ik ben mijn indrukken nog op een rijtje aan het zetten. Daarover een volgende keer meer. Enn ook over het guesthouse met de geweldige staf horen jullie nog.

Veel liefs Marcelin. Ps er komen nog wat foto´s!

  • 22 Augustus 2010 - 05:41

    K@rin:

    Dag marcelin,

    leuk je weer te lezen.
    Tsja 20 % export van die Fairtrade spullen, sta je dus normaal helemaal niet zo bij stil he, dat het zo diep door sijpelt... vreselijk vervelend voor de mensen daar, die t toch al t armste hebben.

    Ook vreselijk is dat dat zo'n zeilmeisje je zelfs daar met de dagelijkse nederlandse toestandjes kan confronteren hahaha pfffff

    Mooie foto, daar in kathmandu! Leuk!

  • 22 Augustus 2010 - 09:45

    Bernadette&Joke:

    lieve Marcelin,
    Fijn om zo weer te lezen hoe zeer je daar op je plaats bent! Ja, wij beseffen ons steeds meer hoeveel mazzel wij met onze reis in Ladakh hebben gehad, nu we reisverslagen van anderen lezen in dat gebied.......Wij zijn zeer benieuwd naar je indrukken op Maitri Griha!
    tja...en zo'n zeilmeisje...leg dat daar maar eens uit!
    liefs, Be&Jo

  • 22 Augustus 2010 - 19:43

    Joop, Ineke, Jasmijn:

    Lieve Marcelin,

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, morgen. Onze buurman Pierre wordt morgen 50 en viert dat met een feest. Dan zullen we het glas op je heffen!

    Liefs

  • 23 Augustus 2010 - 18:24

    Sanne Heijnis:

    Lieve marcelin!
    Lees nu pas je berichten, omdat ik (inderdaad!) in Frankrijk zat. Wat super grappig/lief/leuk/geweldig dat hij naar me vroeg! Bijzonder :) Het is dat het daar regent, maar ik zou toch graag weer terug gaan... Heerlijk alles te horen, maar ook gevaarlijk, straks pak ik opeens weer een vliegtuig... Als ik mijn opleiding niet had gehad was ik zeker op bezoek gekomen... Mooi om alles weer te lezen...
    *zucht* mooi...
    Heel veel succes lieverd! Geniet en doe de lieverds van de Garden Kitchen de groetjes :D

  • 24 Augustus 2010 - 12:48

    Annemarie:

    Hoi Marcelin, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik lees dat je het enorm naar je zin hebt daar en ik hoop voor je dat het nog vele malen beter gaat worden. Heel veel liefs en succes daar, Annemarie. Ps op de Buitenhof alles ok.

  • 24 Augustus 2010 - 18:19

    Geeske En Rie:

    Namaste lieve jarige Marcelin, van harte gefeliciteerd.
    We zijn benieuwd hoe je jarig was dit jaar, iig geen lunch met Martine ;)

    wij waren lekker een paar dagen in Boekelo, ook leuk!
    blijf asjeblieft schrijven, heerlijk!
    een dikke verjaardagskus van ons.

    we horen trouwens net op het nieuws hier dat er een vliegtuig is gecrasht in/nabij Lukla, getver!
    nog een extra kus X


  • 25 Augustus 2010 - 12:44

    Aline:

    Hej Marcelin,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Fijn dat je al een beetje je draai aan het vinden bent.
    Is dat 'de' Lego? ;)

    Leuk je verhaal te lezen en de foto's te kunnen zien.

    Veel plezier en succes daar! Geniet ervan! Maar dat doe je zo te lezen wel ;)

    Liefs Aline

  • 25 Augustus 2010 - 14:10

    Marcelin:

    Ja, dat is DE lego! Ze spelen er eindeloos mee. Het is ook echt superveel... De kleertjes heb ik niet mee gekregen, paste echt niet. Maar ja wat wil je met 6 kilo lego. Goede keus evengoed, want dit speelgoed gaat jaren mee.

  • 26 Augustus 2010 - 19:45

    Jannemieke:

    het lijkt wel gisteren dat we elkaar nog hebben gesproken bij ons op het terras.
    Fijn om te lezen dat je weer goed bent aangekomen en dat je wederom weer op je plekje bent.
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag wist niet dat je op zo 'n mooie dag bent geboren (trouwdag van ons) :-D Ik zal het dus nooit vergeten.
    Tijdens onze geweldig vakantie in Frankrijk is de uitzending weer herhaald. En wederom met de nodige gevolgen. De Suusjes moesten werken voor hun geld :)en "wij" ook. (hoewel het avondpersoneel want wij zaten in Frankrijk).
    Veel succes daar en we spreken elkaar dikke knuffel van Kees en mij

  • 28 Augustus 2010 - 12:10

    Melanie:

    Leuk om weer te lezen hoe je het daar hebt. Blijf bijzonder.

    Groetjes X

  • 29 Augustus 2010 - 20:47

    Aline:

    Leuk! Klinkt zeker als de goede keuze; als ze er eindeloos mee spelen! Fijn!! Zo krijgt alles weer een bestemming he
    En is natuurlijk ook goed voor bijv de motoriek toch?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 68802

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: