snotneuzen in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu snotneuzen in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

snotneuzen in Kathmandu

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

18 November 2010 | Nepal, Kathmandu

Hier in Nepal is het echt winter aan het worden. Het is koud, al zal de gemiddelde Nederlander smachten naar deze temperaturen: een graadje of 12 's nachts en overdag nog een stuk warmer. Vooral als de zon doorkomt, maar dat gebeurt helaas weinig. Het is raar bewolkt en zelfs mistig. Iedereen loopt dan ook te hoesten en te blaffen.
In het guesthouse is het nog steeds druk. Dat komt ook omdat er morgen een groot feest is in Shangri La Home, dat 15 jaar bestaat (www.shangrilahome.be) Vele vrijwilligers hebben het feest aangegrepen om weer naar Nepal terug te komen, en de meesten van hen verblijven hier in het guesthouse. Ook ik mag komen, en ik ben heel beneiuwd hoe het feest zal zijn.
Ook op andere plekken in Nepal is het druk. Vooral in Lukla, in het mount everest gebied. Maar dat komt omdat er vanwege de mist al dagen geen vliegtuigen kunnen komen daar, er zitten ruim 4000 mensen vast. De lodges stromen over, hoe de wc's eruit zien wil ik niet weten. Geen berg en vliegtuig te zien... Ook het medische team dat naar Phaphlu zou vliegen is op het vliegveld in Kathmandu al getrand. Wanner de mist op gaat trekken weet uiteraard niemand, aan weerberichten doen ze hier niet.

Op mijn werk lopen alle neuzen ook. Verkoudheid is flink besmettelijk, en dat is te merken. Gelukkig is dat enige probleem. Bijna alle jongens zijn weer terug in het tehuis nadat ze bij hun ouders of voogden Dasain en Tihar hebben gevierd. Niet alle jongens zagen er goed uit bij terugkomst, een jongetje is erg afgevallen en was ontzettend vies. Omdat er geen warm water was heeft Annik maar wat pannen op het vuur gezet om hem toch goed af te kunnen soppen. Gelukkig is hij nu weer een blij mannetje en is er behalve een loopneus niks meer aan de hand met hem. Een jongen is nog niet terug, ik hoop dat hij snel komt... Maar ik weet dat zijn ouders wel heel goed voor hem zorgen, dus dat is in elk geval geen probleem.

Ik ben aan mijn laatste werkweken begonnen. Voor de trekking was ik dagelijks op Maitri Griha te vinden, en bracht veel tijd door met de jongens. Lekker spelen, kletsen (dat kan ook best in een mengeling van Nepalees, Nederlands, Engels en gebarentaal), schommelen, enz. Nu ben ik vooral bezig met het schrijven van een cursus, gebaseerd op een basiscursus van mijn werk in Nederland. Onderwerp: wat is een verstandelijke beperking, waar moet je op letten in de omgang met kinderen met een beperking, en wat is basiszorg (denk aan: tandenpoetsen, nagels knippen, wat te doen bij koorts) Heel basaal dus, en heel nuttig. Het is zo ongeveer af, maar nu wil het ook nog overbrengen op de staf. En dat is best ingewikkeld, in een land waar opvoeding eigenlijk niet bestaat. Voordat mijn neven en nichten denken dat geen opvoeding wel fijn is, zal ik er even bij zeggen dat geen opvoeding ook betekent dat je alles zelf maar uit moet zoeken, dat niemand je vertelt wat wel en niet mag, dat niemand je beschermt als je bijna van een berg valt, en dat je een mep kan krijgen als je iets fout doet. Toch niet zo heel leuk, denk ik. Met de hulp van Pema en Urken zal ik er wel uitkomen.
Verder ben ik vandaag bij Rama geweest, de voorzitster van Autism Care Nepal. Zij heeft de kennis over autisme naar Nepal gehaald, en doet erg goed werk. Er is ook een dagcentrum voor kinderen met autisme, waar ik volgende week nog op bezoek ga. Zij komt ook nog op Maitri Griha langs, en hopelijk kunnen we wat van elkaar leren.

Maar volgende week neem ik ook de tijd om mijn broer Geert wat van Nepal te laten zien. Hij komt een week op bezoek, en ik verheug me daar erg op. Dus naast de laatste werkloodjes, heb ik ook nog een paar dagen vakantie. Jullie horen nog wel hoe het is geweest.



  • 18 November 2010 - 17:30

    K@rin:

    Keep the good work, Marcelin!

    Hopelijk kan je broer wel landen op the airport! geniet van daar en elkaar!

  • 20 November 2010 - 16:03

    Marcelin:

    Shiva is nu ook terug op Maitri Griha, en hij wil de hele tijd knuffelen met iedereen, dat is zooo lief!

  • 20 November 2010 - 16:18

    Marcelin:

    Nog een kleine toevoeging: in de volkskrant van vandaag staat dat 1500 toeristen vandaag gered zijn uit Lukla. Redding lijkt mij een zwaar overdreven woord. Omdat het weer is opgeklaard (tot mijn grote vreugde trouwens) zijn de vliegtuigen weer gaan vliegen. Ook zijn er idiote hoeveelheden helikopters op en neer gegaan. Dus zo langzaam aan komen de toeristen, en de gidsen en dragers trouwens, weer naar Kathmandu. Hier zal het nog wel even duren voordat iedereen weer op huis aan is, omdat velen ook hun internationale vlucht hebben gemist. Het zal trouwens nog wel een paar dagen duren voordat iedereen weg cis uit Lukla, want die 50 vliegtuigen per dag kunnen maar 30 mensen per vliegtuig vervoeren... Dit vanwege de korte airstrip, eeeh, landingsbaan heet dat, in Lukla. Dus velen moieten nog wachten op redding uit hun smerige lodge. Gelukkig kan er wel weer extra eten worden ingevlogen.

  • 22 November 2010 - 10:13

    Barbara Zielman:

    Hey Marcelin, Geniet nog ff van je laatste week. Misschien kom je hier wel terug in de sneeuw.. Tot gauw.

  • 30 November 2010 - 19:28

    Ria:

    hey Marsje,

    je laatste dagen alweer lees ik en je broer komt lees ik ook!
    veel plezier nog ff en sterkte maar weer met afscheid nemen
    lieve groet aan Martine en Lobsang
    X Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 68764

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: