't is stil in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu 't is stil in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

't is stil in Kathmandu

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

07 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

De afgelopen dagen werd het steeds stiller in Kathmandu. Vanaf zondag, geloof ik, is het dasain festival hier begonnen. Voor Hindoes is dasain het belangrijkste festival in het jaar. Heel veel mensen gaan terug naar hun dorp van herkomst, bussen en ook vliegtuigen zijn afgeladen. De stad raakt steeds leger en stiller. Meena, een kennis van me die bij het Orthopedisch ziekenhuis werkt, geniet erg van deze tijd: er zijn niet zoveel mensen en niet zoveel auto’s in de stad. Ik herken dat wel, ik blijf in de zomer ook graag thuis, genieten van de rust in de uitgestorven stad.

Gisteren ondervond ik ineens een nadeel van de stilte. Mijn stamrestaurant is al een paar dagen dicht, Hans heeft er nog niet kunnen eten. We zouden gisteren koken voor Martine en Lobsang en Pema. Lekker gadogado, heel toepasselijk. Maar geen groente te koop. Alle winkeltjes dicht. We hebben de hele wijk afgezocht maar niks gevonden. Nou ja, dan maar eten bestellen bij Nir, een ander restaurant vlakbij… Nee dus. Dicht. Uiteindelijk heeft Lobsang momo’s gehaald bij een stalletje op de hoek. Dat was wel open. Het smaakte prima overigens. Een dag eerder waren we bij double dorje terechtgekomen. Lekker eten, leuk restaurant, helaas konden ze de drukte (alle 20 stoelen bezet) niet aan.

Morgen wordt het nog stiller in Kathmandu, al vermoed ik dat er ook wel weer wat mensen terugkomen. Wij gaan dan weg met ons gevolg van gidsen, dragers, kok en keukenhulpen. We gaan naar Rolwaling, een gebied in het oosten van Nepal. Via een hoge pas komen we in de Kumbu, het Mount Everest gebied. Vanochtend hebben we de briefing gehad, met Lobsang en onze gids Sierra. Dawa, een van de dragers, Bhim de kok en de assistent gids waar ik de naam van ben vergeten schoven ook aan. Het werd al snel gezellig, mooi zo! Hans en ik zijn blij dat Bhim weer met ons meegaat. Met zijn positieve instelling weet hij altijd op het goede moment de humor in de groep te gooien. Hij is fijn gezelschap en kan lekker koken. We moeten wel echt op tijd terug zijn omdat Bhim in november vader wordt.

Morgen dus op stap. Weer een heel ander leven dan het stadse leven. Elke dag vroeg op, lopen en vroeg naar bed.De rust in. Morgen nog een dag in de bus, daarna zullen we dagenlang geen wiel tegenkomen. In de Kumbu zagen we een paar jaar geleden een jongetje een helikopter tekenen. Dat was het enige voertuig met wielen en een motor dat hij kende. Ik ben benieuwd naar de tocht, naar de groep, naar de kou en het afzien. Naar de hoge pas, naar het contrast tussen het rustige Rolwaling en de veel meer bezochte Kumbu. Maar ik weet zeker dat het Kathmandu nooit zo rustig zal zijn als in de verre valleien.

  • 07 Oktober 2011 - 11:11

    Laurien:

    Hoi Marcelin,

    Heel veel plezier in Nepal!! Geniet ervan.

    Groetjes,
    Laurien

  • 07 Oktober 2011 - 11:22

    Gelske En Mark:

    Klinkt allemaal erg goed! Heel veel plezier op jullie tocht en geniet ervan!

  • 07 Oktober 2011 - 13:12

    Miranda:

    Wat is het toch fijn in de bergen hé?!?
    Vroeg op staan is dan echt niet zo'n ramp. Lekker lopen en genieten van de rust en de natuur en op het eind van de dag lekker rozig worden van een maaltje en een big pot chai!!!

    Geniet en succes met de wandeling!

    Groet,
    Miran

  • 07 Oktober 2011 - 14:00

    Aline:

    Hoi Marcelin,

    Maak je er mooie foto's van...?! Om ons als thuisblijvers mee te laten genieten (en een piep klein beetje jarloers te worden haha ;).. )

    Heel veel plezier op jullie trekking!

    Groetjes Aline

  • 07 Oktober 2011 - 14:50

    Joke:

    Hallo Marcelin en Hans, Heel veel plezier met jullie tocht, zal zeker erg mooi zijn. Geniet van de bergen, de mensen, de natuur en cultuur.
    Groetjes, Joke

  • 07 Oktober 2011 - 17:09

    Dick Vermeulen:

    Namaste
    Hoi Marcelin en Hans.
    Ik wens jullie een goeie trek toe met weinig "is-dit-nou-echt-leuk" momenten.

    Dick

  • 07 Oktober 2011 - 20:52

    Melanie:

    Veel plezier en genietze van wat jullie allemaal gaat zien.

  • 08 Oktober 2011 - 12:14

    Wieke En De Rest:

    Geniet, maak foto's, kom tot rust en weer veilig terug,
    liefs, W en de rest

  • 09 Oktober 2011 - 10:38

    Sanne:

    heerlijk genieten.... :)

  • 09 Oktober 2011 - 11:14

    Ocky:

    Hoi Marceline als ik dit lees van je heb ik er weer zin in Dus je yiet me eind nov. (23)
    Ja hietr is het ook winter het heeft vannacht 40 cem gesneeuwd vanmorgen was het weggetje afgesloten. Een boom op de weg van wege de zwaarte van de sneeuw.
    Ik wens je een hele goede en fijne trekking. Groetjes aan al de bekende daar. Ockz

  • 09 Oktober 2011 - 12:59

    Linda, Nicolien En J:

    Lieve Marcelin en Hans,

    Heel veel plezier op jullie bijzondere tocht op grote hoogte!

    Geniet ervan. liefs van ons

  • 19 Oktober 2011 - 14:36

    Ria:

    jullie zijn aan de wandel...hmmm heerlijk! ben benieuwd naar de verhalen, tis elke keer weer anders! kreeg een mooie verjaarskaart van jullie, dank!!
    ben in gedachten veel in Nepal en verbeeld me de prachtige plaatjes, de heerlijke sfeer, de vriendelijkheid en de geuren!
    X en liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 68837

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: