het regent, het regent... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu het regent, het regent... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

het regent, het regent...

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

26 September 2011 | Nepal, Kathmandu

Te zeggen dat het regent is een understatement. Het spoelt, het hoost, het gutst en dat doet het al de hele nacht en dag. Door het slechte weer zijn veel winkels gesloten en is het stil op straat. Ook ik had, net als vele anderen, vandaag vooral zin om met een deken over mijn hoofd in bed te blijven liggen.

Maar de plicht riep. Ik had afgesproken om vandaag met Pema aan de newsletter van Maitri Griha te werken. Dus hop, de wandelschonen aan (ik had niet zoveel zin om met slippers door de modder te baggeren) en naar MG. Daar was niemand. Uitgestorven. Alleen Rocky kwam me veel te enthousiast begroeten, die hond is superleuk maar ook vreselijk slecht opgevoed. Als snel bleek Dawa wel in huis te zijn, hij kwam me heel lief een kop koffie brengen. Wat ik niet lust. Ook had hij de progress reports van de kinderen bij zich. We hebben ze samen doorgenomen. Dawa spreekt uitstekend Engels en kan het ook schrijven maar ik heb soms wat moeite om zijn zinsbouw te volgen. Wel blijkt uit de progress reports is dat hij echt goed naar de kinderen kijkt en kan verwoorden wat hij denkt dat ze nodig hebben. Hij is daarbij veel beter op de hoogte van de jongens uit zijn eigen klasje, logisch natuurlijk. Ik denk dat hij hen ook beter snapt dan de kinderen die van Phurlong les krijgen. De jongens uit Dawa’s klas kunnen allemaal praten en daar kan Dawa meer mee. Phurlong is weer erg goed met de kleine kinderen die nog weinig begrijpen. Ze zijn nooit op een school geweest, kunnen niet praten, zij nooit gestimuleerd om iets anders te doen dan stil zitten. En dat is vervolgens heel moeilijk voor ze. Met al het geduld dat ze heeft stelt Phurlong de kinderen op hun gemak en geeft ze kleine taakjes zoals een puzzel van 4 stukjes, of kralen rijgen. Ze leert ze zich te concentreren, een belangrijke voorwaard om überhaupt iets te kunnen leren. Ik heb grote bewondering voor haar, zij doet dit alles terwijl ze alleen maar middelbare school heeft en zonder enige kennis van opvoeding of beperkingen. Een natuurtalent zoals ik ze maar weinig tegen ben gekomen.
Ik zie de kinderen opfleuren. Na een week kennen ze de routine al een beetje, na een paar maanden draaien ze mee in het dagprogramma alsof het normaal is. En dan begint het opbouwen van de skills, eh hoe heet dat in het Nederlands? De vaardigheden. En kunnen sommige kinderen misschien op termijn doorgroeien naar het klasje van Dawa.
Ondertussen kwamen de kinderen en ging Dawa aan de slag. Ik zat met mijn laptop op kantoor en kreeg een sms van Pema; hij was gisteren onverwacht naar Dhulikhel, een stad zo’n 2 uur rijden verderop, vertrokken en kon niet terug vanwege het slechte weer. Eerlijk gezegd was ik wel blij dat hij met dit hondenweer niet op de motor is gestapt, volgens mij is het nu levensgevaarlijk op de weg. Ik ben zelf maar aan het werk gegaan, om een report over te typen heb ik niet echt de hulp van Pema nodig. De rest van het werk doen we morgen wel. Of een andere keer. Ofzo.

Inmiddels is het gestopt met regenen en schijnt de avondzon op het gouden dak van het Sechen klooster. Wauw. De wolken hangen nog wel dramatisch om de bergen heen. Door het slechte weer van de afgelopen dagen is er gisteren ook weer een vliegtuigje verongelukt. Een mountain flight van Boudha air, waarmee toeristen een rondje langs Mount Everest vliegen. Bij de landing ging het mis. Alle 19 mensen aan boord zijn omgekomen. Tegenwoordig gaat het elk jaar wel een keer fout, vaak omdat er met te slecht weer toch gevlogen wordt. Na deze crash was het tijd voor een bommelding op het vliegveld van Kathmandu. Toen die chaos voorbij was stond er een vliegtuig met een lekke band op de startbaan. Kortom, het vliegverkeer hier is een totale chaos. Ik geef ze een week om het op te lossen, dan komt Hans hierheen en wil ik de boel op orde hebben. Is dat duidelijk!?
De komende dagen heb ik nog wat afspraken. Vanaf woensdag wil ik een paar dagen gaan wandelen, maar als het weer zo blijft als nu zal daar weinig van terecht komen. Dan verzin ik wel weer wat anders leuks. Jullie horen wel weer wat het is geworden.

  • 26 September 2011 - 18:09

    Dick En Hanny:

    Namaste
    Wat leuk van je te horen hoe het in MG gaat.
    Hoop niet dat 't lullig over komt, maar wil je toch even laten weten dat we hier genieten van een zalige Indian Summer. Al twee dagen lekker weer. En de verwachting is dat dat nog wel een dag of 5 zo blijft. Overdag zo'n 23 graden.
    Kortom: Mens wat moet je nou toch zonodig in dat maffe Nepal, waar er naast heel veel te veel water, ook nog eens vliegtuigen uit de lucht vallen. Grapje ......
    Heb het leuk met Hans
    groetjes
    hanny en dick

  • 26 September 2011 - 19:41

    Aline:

    Je bent er een week; en kunt nu alweer hele boeken vol schrijven over alles daar :-)
    Dat vliegverkeer/ ongeluk... bah... erg zeg... ga jij maar wandelen.... dat lijkt me beter.
    Geniet van de koffie... het gaat om ht gebaar he haha
    Groetjes!

  • 27 September 2011 - 08:32

    Linda:

    Hoi hoi,

    Fijn om alweer van je te horen! Wat een leuk verslag, alhoewel de regen is wat minder. Hier is het lekker zonnig, daar genieten we maar even van. Heel veel plezier met wandelen, er zal toch ergens wel een droog plekje zijn?
    Liefs van Nicolien, Jule en Linda

  • 27 September 2011 - 13:37

    Britta:

    Plu mee....

  • 27 September 2011 - 14:02

    Marcelin:

    @britta: pluutje gekocht
    @hanny en Dick: ik snap best dat jullie hier niet heen willen. Nee dan Friesland... Alles goed met t nieuwe huis? Ik doe volgend jaar weer een rondje fietsen, komen we op de koffie (5 man sterk) oke? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 68776

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: