weekend en dagelijkse dingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu weekend en dagelijkse dingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

weekend en dagelijkse dingen

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

20 September 2010 | Nepal, Kathmandu

Zo gebeurt er wekenlang weinig, zo gaat alles ineens heel snel. De afgelopen week was een snelle.

Het weekend bracht ik door met Annik. We zijn lekker de stad uit gegaan. Eerst met een prive auto naar Dhulikhel, ik had zin om luxe te doen. Daarna lopen naar Namoboudha, daar overnachten en de volgende dag doorlopen naar Panauti. Totaal 5 uur lopen, net lekker om de benen vast wat warm te maken voor de trekking. Het eerste stuk van de wandeling zijn trappen, zo'n 300 meter klimmen. Best steil ook nog. Al die Nepalezen trippelen omhoog, wij zwoegen en stoempen met rode hoofden, druipend van het zweet achter ze aan. Gelukkig hield het steile klimmen op en mochten we verder over een dirt road (volgens mij is daar geen goed Nederlands woord voor omdat we dat soort wegen ook helemaal niet hebben) door het bos verder. Nog wat dorpjes onderweg, prachtige uitzichten met veel wolken. Op een heuvel het nieuwe klooster bij Namoboudha, het is in 2008 geopend.De zon schijnt op de gouden daken, het ziet er groot en mooi uit. eenmaal boven bij het klooster vallen we met onze neuzen in een puja, een ceremonie dus. De monniken zingen, slaan op trommels, blazen op toeters en af en toe rinkelt er een bel. Ik begrijp niets maar voel me rustig en geniet van de geluiden, van het gegiebel onderling van de monniken, van de mannen die de wanden van het klooster aan het beschilderen zijn.
Na de puja gaan we naar ons guesthouse, voor 700 roepie pp (iets van 7 euro) hebben we een grote kamer met goede bedden, een keurige badkamer, diner en ontbijt. Om 6 uur eten we dal baat (rijst met linzensoep) en 3 verschillende groentencurry's. Het gezelschap bestaat uit een man uit Maleisie, die al 21 jaar een leerling is van de rinpoche (het hoofd) van dit klooster en een jonge man uit Taiwan. De laatste zegt niet veel, de eerste wel. Zijn gedrevenheid om zijn leermeester te helpen is mooi om te zien. Ik slaap vroeg, moe van de zon en het lopen en alles.
De volgende ochtend worden we wakker in een pak yoghurt,zoals Annik zei. Wit wit wit. Met een windvlaag trekt het open en kijk kijk kijk: witte bergen. De hele horizon vol witte toppen. Zo mooi...
Na het ook weer uitstekende ontbijt verkennen we het klooster en gaan we omlaag naar Panauti. Glibberen en glijden de berg af, lopen door de rijstvelden, hebben goede gesprekken onderweg, met elkaar en met de Nepalis die we tegenkomen.

Af en toe vraag ik me onderweg af waarom mensen zo raar naar mijn hoofd kijken. Dan weet ik het weer: o ja mijn haar is blauw en paars enzo. Kalpana, de receptioniste van the valley gusthouse, had plukken van haar haar geverfd. Ik vond dat wel leuk, en wilde zelf ook. Ik heb twee uur bij de kapper gezeten en kan er een verhaal van 3 uur over vertellen. Het resultaat is plukken gekleurd haar waar ik erg blij mee ben. Alleen kijken mensen af en toe zo raar naar me... Foto's volgen als internet het nog even volhoudt.

Nog meer? de mensen rond de stoepa, elke dag weer. Bijkletsen met Martine, elke dag wel even. Spelen met de jongetjes, we hebben nu ook muziek en elke ochtend dansen ze. De stroom valt uit, ook dat komt elke dag terug. De hond van de buren zit te keffen, elke avond opnieuw. En anders zijn er wel straathonden die herrie maken. De sound of music met marjorettes, dat komt niet elke dag voor hier. Maar ook dat heb ik gezien.

En, ik ben hier ook nog heel wat dagen.

Liefs voor jullie allemaal Marcelin


  • 21 September 2010 - 20:28

    Sanne:

    Je vertelt mooi, ik mis het wel, maar doe hier gelukkig ook mooie dingen :) Geniet, vooral van je haar!! haha! Het lukt me nog niet goed er een beeld van te krijgen, kan het niet goed zien op de foto ;) volgende keer betere foto's?

    Veel liefs!!

  • 22 September 2010 - 15:29

    Ineke:

    Lieve Marcelin,

    Wat maak je toch geweldige dingen mee: Sneeuw, adembenemende wandeltochten, een fijne b&b, goede gesprekken, gekleurde lokken. Geniet er van!

    Veel liefs, Joop, Ineke en Jasmijn

  • 23 September 2010 - 09:40

    Aline:

    Hoi Marcelin! Wat beleef, zie, proef, ruik ervaar etc etc je toch een hoop bijzondere dingen. Ik geniet (en ik denk met mij vele) van je verhalen en foto's! :)

  • 24 September 2010 - 08:27

    Geeske:

    Gisteren zei een client tegen mij; je bent net zolang terug als je bent weg geweest. Als ik jouw verhalen lees en zie dan voelt het weer zo dichtbij en krijg ik heimwee. Geniet van alles enne je haar; volgens mij wel kinki ;)

  • 24 September 2010 - 10:52

    Derk Jan:

    nu ben je even kleurrijk als je verhalen.

    DANK!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 68772

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: