Nepal en Nederland: wat verschillen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu Nepal en Nederland: wat verschillen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

Nepal en Nederland: wat verschillen

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

03 Oktober 2010 | Nepal, Kathmandu

Haha, gelijk valt de stroom uit. Dat is dus een verschil tussen Nepal en Nederland: elektriciteit, internet, stromend water, het is hier allemaal niet vanzelfsprekend. Als het er is, is dat fijn, maar soms is het er niet en zegt de Nepalees: ke garne, oftewel: wat kan je er aan doen. En daarmee kom ik nog een verschil tegen. In NL denken we nog wel eens dat we recht hebben op een goed en verzorgd bestaan. We hebben recht op een ziektekostenverzekering, en op een uitkering indien nodig, en op een regering die voor ons zorgt. Al is dat laatste nu niet meer het geval ;-)

Een nepalees gaat er van uit dat ie helemaal voor zichzelf moet zorgen, en voor z’n familie natuurlijk. Van politici kan je niets verwachten, tenminste, niets positiefs. Dat ze hun eigen zakken vullen, dat ze lucratieve reisjes naar het buitenland maken, dat ze hun familieleden goede baantjes geven waarmee ze veel geld verdienen voor weinig inspanning: dat kan je verwachten van politici. Maar dat iets doen voor jou als gewone man, nee, dat gaat te ver.

Dus zorgt ieder voor zich en de goden voor hen allen. Die goden worden vereerd met dagelijkse rituelen, maar ook met jaarlijks terugkerende festivals. Ik heb er al heel wat meegemaakt de laatste weken: Indra Jatra, Gaj Jatra, Teej. Oftewel het eren van Indra, het eren van de koe, en het vrouwenfestival. Binnenkort is het Dasain, het grootste en voor hindoes het belangrijkste festival van allemaal. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar het om gaat, wat de betekenis is van Dasain. Wel weet ik dat de belangrijkste dag van dit festival de tika-dag is. Hele families komen bij elkaar om van de oudste vrouw hun tika, een stip op het voorhoofd, te ontvangen. Het gaat natuurlijk niet om deze rode vlek, maar om de zegening. '

De reden dat ik zo weinig van al deze feesten weet is dat ik nauwelijks hindoes tegenkom. Mijn collega’s van Maitri Griha zijn bijna allemaal boeddhistisch, en zij weten niet waar al die hindoe feesten over gaan. De didi, Chandrakala, is wel hindoe, en weet veel over alle festivals. Helaas spreekt zij weinig Engels, al heeft ze me wel duidelijk gemaakt dat voor haar Teej toch wel het belangrijkste festival is. Ook de staff van het Guesthouse bestaat voor een groot deel uit boeddhisten, hoewel niet allemaal. Volgens mij is het best bijzonder hier, zulke gemengde gezelschappen. Ik voel me er erg goed bij.

Boeddhisten hebben weer zo hun eigen feesten. In februari is het belangrijke Lhosar, als ik het goed begrepen heb het Nieuwjaar volgens de Tibetaanse kalender. Ik ga het navragen, en ik hou jullie op de hoogte. Het weerhoudt de boeddhisten er niet van om Dasain mee te vieren. Het is een soort kerstfeest: met de hele familie bij elkaar en lekker eten. Iedereen gaat naar zijn dorp van herkomst, de stad loopt leeg en ligt er stil en verlaten bij. Winkels zijn dicht, zelfs mijn stamrestaurant garden kitchen sluit voor 6 dagen. De officiële instanties zijn al helemaal niet te bereiken, en ik denk dat de tiende stemronde in het parlement voor de verkiezing van een nieuwe president ook pas na Dasain plaats zal vinden. Negen rondes waren niet genoeg, en niemand heeft veel hoop dat de tiende ronde wel wat op zal leveren.

Zo kom ik weer terug bij de politiek. Waar mensen geen vertrouwen in hebben. En dat is volgens mij een van de weinige overeenkomsten tussen Nederland en Nepal.

Hans en ik gaan op trekking in Dolpa, dus voorlopig houd ik me helemaal niet met politiek bezig. Ook niet met bloggen trouwens. En ook niet met bellen, mailen of andere moderne communicatiemiddelen. Over een maand zijn we weer terug.
Veel liefs,
Marcelin.

  • 03 Oktober 2010 - 14:23

    Sanne:

    Mooi geschreven, heel herkenbaar en helemaal waar!!
    Wij hebben hier inderdaad recht op vanalles terwijl zij weten dat ze nergens recht op hebben en enkel voor hun eigen hachie kunnen zorgen...

  • 03 Oktober 2010 - 16:39

    Rie:

    jullie slapen al en zullen moren vroeg vertrekken denk ik dus ws ben ik te laat om jullie op de valreep een super heerlijke tijd toe te wensen! geniet van alle pracht. we denken aan jullie! X Geeske en Ria

  • 03 Oktober 2010 - 18:09

    K@rin:

    Lieve Marcelin,

    heerlijk dat je weer compleet bent, zo samen met Hans.
    Kun je je na zoveel trekkings nog laten verwonderen? Vast wel.
    Ga ongelooooveloos genieten, van alles en elkaar! Enjoy!

    Ik lees je graag weer.

    groet,

    Karin

  • 03 Oktober 2010 - 21:04

    Ocky :

    Hoi Marceline
    Je verhaaltje en je andere mails weer gelezen hier in V.S. Waar heel het personeel zijn steentje bijdraagt voor de stichting en niet met een klein beeetje. De kinderweken hebben ook weer veel opgeleverd met vele activiteiten. Heel fijne trekking Groetjes ocky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 941
Totaal aantal bezoekers 68739

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: