aan het werk - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu aan het werk - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

aan het werk

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

30 Augustus 2010 | Nepal, Kathmandu

Hallo daar in NL,

Wegens storingen in de internetverbinding ben ik niet zo bij de tijd als ik zou willen. Ik had vrijdag een blogje willen plaatsen, maar dat ging dus niet door. En het weekend was ik op stap. Lekker een weekendje weg, samen met Annik die ook vrijwilligster is bij Maitri Griha. We zijn naar Nagarkot geweest, waar je een prachtig uitzicht hebt op de witte bergen van de Himalaya., Als er geen wolken voor hangen dan. En omdat het regentijd is hingen er natuurlijk wel wolken voor. Maar het was heerlijk om op stap te zijn, tussen de groene heuvels te lopen, de frisse berglucht in te ademen ipv de uitlaatgassen van Kathmandu. En we hadden een erg plezant hotelletje, met heel vriendelijke mensen en een heerlijke huiskamer.
Ik zit nu op een dakterras van een cafeetje, met uitzicht op de stoepa van Boudha. Op het dakterras van de buren zit een aap, en de herdershond van de buren gaat vreselijk tekeer. Ik dacht even dat ze gingen vechten, maar de aap trok zich terug. Ze blijven wel allebei dreigen.
Maitri Griha. Hoe is het daar toch. Er gebeurt heel veel op het moment. Geeta, de fysiotherapeute, is een paar dagen op huisbezoek geweest en nu hebben we 10 kinderen op de wachtlijst voor fysiotherapie. Dus dat groeit snel. Een paar kinderen zijn al begonnen, dus Geeta heeft het lekker druk.
Daarnaast is er een nieuw jongetje. Hij komt alleen overdag, van 9 tot 5. Het is een droppie van 6 jaar. Helaas heeft hij altijd in alles zijn zin gekregen, dus het is nogal wennen voor hem dat hij op MG zijn zin niet altijd krijgt. Tsjonge, wat een opgewonden standje. Het is momenteel dus best hard werken. En dat zonder ochtendjuf, want zij is er mee gestopt. Het leuke van het nieuwe ventje is wel dat hij vrij goed kan praten. Dat maakt dat de anderen ook meer gaan praten, en dat is goed voor hun ontwikkeling.
De jongens hebben zich in het afgelopen jaar flink ontwikkeld. Sandesh en Sailesh zijn veel meer gaan praten. Ook helpen ze allebei meer in het huishouden. Een jongetje geeft wel wat reden tot zorg. Hij is nogal autistisch en ontwikkelt momenteel veel dwangmatigheden. Daarmee zit hij zichzelf in de weg. Soms lijkt het alsof de staf hier denkt dat ik dat in een paar dagen kan weg toveren. Het lijkt wel alsof ze denken dat je met genoeg kennis en mankracht iemand auitsme weg kan nemen. Maar zo werkt het natuurlijk niet…
In hun vrije tijd spelen de jongens veel met de lego die ik van een collega had gekregen. Wat is dat toch leuk speelgoed, ik heb er vroeger ook zo veel mee gespeeld en vind het heerlijk om te zien hoe de jongens er mee bezig zijn. Tijdens de klas is het nog best lastig om de jongens zo bezig te houden dat ze er ook nog wat van leren. Kleuren en tekenen is natuurlijk altijd goed, puzzelen ook maar niet 2 uur achter elkaar. Knippen en plakken, kralen rijgen, vormen en kleuren sorteren, en zo zijn er nog wel wat dingen. Maar de meeste Nepalezen hebben de neiging om steeds hetzelfde te doen. Want dan zijn ze lekker bezig. Ik wil iets meer dan alleen maar lekker bezig, ik wil dat de jongens zich ontwikkelen, dat ze iets leren. Hoe je dat over kan brengen is waar ik me momenteel mee bezig houd. Leuk en lastig. Ik heb heel veel steun aan Joyce van stichting Suvadra. Zij heeft een tehuis, Swarga, voor lichamelijk gehandicapte kinderen. We zijn er gisteren nog even op bezoek geweest, en ik vind het een geweldig tehuis. Veel mensen hier hebben geen idee wat een kind met een handicap kan leren, dus doen ze maar niks. En dan leert het kind dus ook niks. Bij Swarga krijgen de kinderen wel een kans en kan je zien dat ze heel wat in hun mars hebben. Zie ook www.suvadra.nl

Vanmiddag ga ik weer aan het werk, en ik heb er zin in. Ondanks het zoeken heb ik het nog altijd naar mijn zin op MG. Gelukkig maar want ik heb nog heel wat weken te gaan.

  • 02 September 2010 - 18:23

    Karin:

    Dag Marcelin,

    leuk je weer te lezen! je bent goed bezig... hopelijk kun je de verwachtingen matigen, zodat men de kleine stapjes gaat waarderen.
    Juist jij kunt nu zien hoe ze gegroeid zijn, doordat je even weg bent geweest.

    Keep on going!

  • 02 September 2010 - 21:17

    W.h Uit A:

    Ha Marcelin,
    Maar even via je blog reageren. lastig he die verbinding.
    Alles goed hier, met jou ook? Toveren kan niemand. Jammergenoeg.
    liefs

  • 03 September 2010 - 14:46

    Annemarie:

    hoi Marcelin, leuk weer om te lezen.. Ik zag dat je iets gestuurd hebt naar de Buitenhof, maar dit bericht wordt gemarkeerd als spam, dus we konden het niet openen. Misschien op een andere manier? xx Annemarie en succes hoor.

  • 03 September 2010 - 15:04

    Marcelin:

    He annemarie,
    kan je me effe je eigen emailadres sturen, dan gebruik ik dat. Of het bericht op de buitenhof ont-spammen, maar hoe dat moet weet ik ook niet ;-)

  • 10 September 2010 - 16:01

    Geeske En Rie:

    vanavond feest met speciale aandacht voor de kinderen in Nepal!
    jammer dat je er niet bij bent Marsje maar we denken aan je, dat is zeker!!!
    X van ons

  • 13 September 2010 - 18:44

    Sanne:

    Het blijft mooi om te lezen wat je allemaal doet. Ik ben zelf ook vrij druk, dus het is lastig om snel te lezen. Het is echt mooi wat je doet!! Hoop dat je bereikt wat je wilt, gelukkig weet jij wel dat dingen niet in 1dag veranderen ;)
    succes, sterkte en veel liefs Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 68729

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: