wat is dit eigenlijk voor land, Nepal? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu wat is dit eigenlijk voor land, Nepal? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

wat is dit eigenlijk voor land, Nepal?

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

07 September 2009 | Nepal, Kathmandu

Deze vraag stel ik mezelf elke dag. wat is dit nou eigenlijk voor land? Ik vraag me ook wel eens af wat Nederland nou eigenlijk voor land is. Van een afstand is het nederlandse nieuws in ieder geval weinig nieuwsaardig. Tuurlijk is dat gedoe rondom 'het zeilmeisje' best leuk om te volgen. Maar al wordt het over de hele wereld gevolgd, wereldnieuws vind ik het niet.
Het nepalese nieuws is gevarieerd. Vandaag stond in de krant dat Brazilie zich heeft gekwalificeerd voor het WK in zuid Afrika volgend jaar (belangrijk! voor wie het niet weet, ik ben genoeg voetbalfan om dit echt nieuws te vinden) en dat Portugal kwa voetbal in de problemen zit ;) Heel ander nieuws is dat Prachandra, de leider van de maoistische partij, heeft gezegd dat elke Nepalees het recht heeft om een wapen te dragen en dat hij desnoods zelf die wapens zal uitdelen. Lijkt mij niet echt een grote sprong voorwaarts in het vredesdebat dat hier gaande is. Men probeert de verschillende partijen, en dat gaat dan vooral om de maoisten en de 'oude' leiders, bij elkaar te krijgen in een door Zuid Afrika geinspireerd vredesproces. Helaas is hier geen bisschop Tutu, of zijn hindoeistische equivalent. Het vredesdebat zit in het slop. De anarchie is losgebarsten: als 20 mensen het in hun hoofd halen, blokkeren ze een weg en is de halve stad onbereikbaar.
Echt waar, Nepalezen zijn super aardige mensen (oke, niet in het verkeer). En Nepal is een prachtig land, volgens mij een van de mooiste ter wereld. Zo gevarieerd, de hele hoge bergen van de Himalaya, de gematigde valleien zoals deze, de Kathmandu vallei, en dan ook nog de vlakten van de Terai, waar ik nog nooit geweest ben maar waar nog wilde neushoorns en olifanten leven. Ik snap alleen niet dat zulke leuke mensen zo beroerd voor hun prachtige land zorgen. Afval wordt overal neergegooid, wegen worden lukraak aangelegd en vervolgens niet onderhouden. Overal worden huizen gebouwd, die soms al vervallen zijn voordat ze af zijn. De regering lijkt vooral druk met het eigen hachie, macht en geld zijn belangrijke items (dat doet dan weer denken aan enkele NL politici)

Momenteel is het grote strijdpunt de benoeming van 2 priesters bij Pashupathinath, de belangrijkste Hindoe tempel in Kathmandu. Het gaat om 2 indiers. Volgens de traditie, die zo'n 400 jaar terug gaat, moeten de preisters van Pashupathi uit India komen. Prachandra, weet je nog, de maoistenleider, vindt dat onzin en flauwekul, dat moeten natuurlijk Nepalezen zijn. Dus is de NCPN (Maoist)( dat is de nieuwe communistische partij van Nepal, maoistisch)boos. En blokkeert alle wegen naar Pashupathi, of dreigt daar in ieder geval mee. Want dat is democratisch.Er is om die reden heel veel politie op straat, en dat lijkt te helpen, want Pashpathi wasa vandaag in ieder geval nog gewoon bereikbaar. En deze agitator wil wapens uitdelen...

Het allergrootste verschil met Nederland is volgens mij dat Nederland een verzorgingsstaat is. Als het misgaat met je wordt er voor je gezorgd. Ja, inmiddels onder allerlei voorwaarden. Soms pijnlijk, maar wel begrijpelijk. Maar je hoeft niet op straat te slapen, honger te lijden. Iedereen in Nederland heeft mogelijkheden om zich te ontwikkelen, hoe moeilijk dat soms ook is.
Hier niet. De overheid, ik zei het net al, is druk met z'n eigen hachie, en heeft geen geld voor de onderdanen. Die scharrelen zelf hun kostje bij elkaar, of niet. Ik zie mensen wonen in donkere ruimtes van 2 bij 3 meter, ik zie kinderen aan het werk. En die hebben in zekere zin nog mazzel, want ze hebben werk en dat betekent meestal een plek om te slapen, genoeg te eten, en wat te doen. Niet elk kind heeft dat geluk. Mensenhandel, veelal naar India voor de prostitutie, is hier een groot probleem. Mijn collega Urken durft nauwelijks met een kind de straat op uit angst om voor mensenhandelaar te worden aangezien. En dan zijn er ook nog, gelukkig, al die kindertehuizen. Veel kinderen komen alleen, of met broertjes en zusjes, naar de stad. En liggen hier op straat. Het is fijn dat ere mensen zijn die ze dan oprapen, en een huis geven. Natuurlijk wil ikk liever dat die kinderen bij hun oluders opgroeien. Maar een tehuis is beter dan de straat, en ook veiliger.

Wat is Nepal eigenlijk voor land? Nepal is een prachtig land. Als toerist kan je hier weken rondlopen en steeds nieuwe en interessante dingen zien. Ook ik bezoek steeds weer nieuwe plekken en geniet van de schoonheid van dit land. Maar met gemengde gevoelens. Net zoals ik over Nederland gemengde gevoelens heb.
Het lijkt wel een gewoon leven. En dat is het misschien ook wel. Maar dan een beetje chaotischer. En dat is dan wel weer leuk. Ik houd het hier nog prima vol een aantal maanden.

Veel liefs, Marcelin.

  • 09 September 2009 - 12:55

    Hans:

    wat een prachtige foto, die van de krotten onder het reclamebord. Alsof zij de keuze hebben om hun koffers te pakken...
    Tja, en hoe verder in en met het land. Wat is het belang van het land, en staat er iemand op die dit overtuigend over kan brengen, waar mensen ook nog eens achter gaan staan. Ik hoop het, maar vrees....
    En ook andere foto's zijn geweldig hoor! Meer!

  • 12 September 2009 - 12:52

    Ria:

    inderdaad een zeer bijzondere foto!! een AAP !! schrok je ook? zou ik wel doen, ze hebben van die dikke sterke gele tanden! ahhh
    Marcelin, je vermaakt je nog goed zo te lezen. wij hebben nog 2 werkweken te gaan en dan nog een weekje voor de laatste regeldingetjes! de zin neemt toe! over precies 3 weken is het al zo ver!zo fijn! veel plezier daar. kus Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 68726

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: