wat zullen we eten??? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu wat zullen we eten??? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

wat zullen we eten???

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

01 September 2009 | Nepal, Kathmandu

De dagelijks terugkerende vraag blijft: wat ga ik nou weer eten en waar. Ga ik zelf koken, ik heb tenslotte een keuken. Of haal ik brood, bruin brood, bij Nir en smeer er het laatste beetje pindakaas op.

Een beetje Nepalees heeft geen last van deze vraag. Die eet dal baat tarkari. Dat is linzen met rijst met groentencurry. Best lekker hoor,maar niet twee keer per dag. Een keer per dag 5 dagen per week vind ik eigenlijk ook al veel maar dat is nou eenmaal zo, want ik lunch op mijn werkdagen gewoon mee.
Ontbijten doe ik ook vaak op het werk, de jongens krijgen zo rond half 8 wat kleins te eten. Vaak melkthee (lekker) met witte borterhammen (minder). Maar soms ook mie, uit zo'n pakje (heel lekker) of rijstepap (niet eetbaar in mijn optiek). En dan eten ze om half 12 dal baat, en om 7 uur weer. Tussendoor nog thee met biscuitjes, of met popcorn, of met iets anders. Een a twee keer per week vlees. En twee keer per week fruit, hoewel ik dat probeer op te schroeven door regelmatig wat mee te nemen. Ook Gita, de fysiotherapeute, neemt vaak fruit mee.

Als ik zelf ontbijt neem ik ook vaak fruit, het is hier goed te krijgen (vooral papaya en bananen, maar ook appels, momenteel peren, eerder mango's,vaak ananas) Er is ook lekkere yoghurt, 5 cent per bakje bij het winkeltje op de hoek, waar ik ook mijn groenten haal als ik zelf kook.

Vandaag at ik bij restaurant Stupa view. Ik was er van de week met Urchen en Joyce. De manager en de ober zijn vrienden van Urchen en ik had beloofd terug te komen. Ik at, echt waar, bloemkool aardappels en een groentenburger. Heel lekker. Met een glas wijn erbij, dat hebben ze hier bij steeds meer restaurants. En het is niet te zoet en smaakt ook niet naar accuzuur.
De jongens van het restaurant vonden het leuk dat ik alweer langs kwam. En ik ook. Prachtig zicht op de stoepa, langzaam werd het donker en er waren steeds minder mensen de kora aan het lopen. En ik had een goed gesprek, alweer met de twee mannen. Een van hen komt uit Mustang, een afgelegen gebied ten noorden van Anmnapurna, de ander uit de Terai. De dame die acher de bar staat en de rekening opmaakt, komt hier uit de vallei. Allemaal verschillende nepalezen, en toch allemaal samen, zoals de manager zei.

Gisteren had ik een heel andere maaltijd. Ik at friet en kip, op een prachtig terrasje in Chobar, een klein dorp aan de rand van de vallei, in het zuid westen. Ik sliep 10 uur, en genoot voor, tijdens en na het slapen van de stilte van het dorp. De monniken in het klooster naast mijn hotelletje waren gelukkig ook niet al te vroeg op. Ik heb gisteren voor het slapen gaan het uitzicht over de vallei uitgebreid bewonderd. Ik kon de hele vallei overzien, alle huizen, alle stank, alle auto's. Het was fijn om er even afstand van te doen.

Nog een memorabele maaltijd: zaterdag at ik pizza bij the roadhouse cafe met Gert en Sietske (www.gertensietske.waarbenjij.nu). Sietske is de zus van de vrouw van de neef van Hans. Ja, denk daar maar eens over na. Tegelijkertijd at Hans bij zijn neef, en dus de zus van Sietske. Ik had het erg gezellig, het is leuk om Nederlanders in den vreemde tegen te komen, zeker zulke leuke mensen. Hans had het ook naar zijn zin trouwens.

Nu ben ik weer terug in de hectiek van Kathmandu. Ik ga de komden drie weken nog hard aan het werk bij Maitri Griha. Dan begint Dasain en gaan we dicht. Ik heb nog wel wat andere dingen te doen, projecten te bezoeken, totdat Hans komt op 3 oktober. En dan neem ik hem mee naar Stupa view om te eten, en naar the garden restaurant, en nog veel meer.

Veel liefs, Marcelin

  • 01 September 2009 - 14:51

    Barbara :

    Ha ha wat grappig. Ja, eten dat zijn van die dagelijkse dingen die we hier heel gewoon vinden. Maar volgens mij los je het aardig goed op met de dingen die wel voor handen zijn.
    Schiet al aardig op he.
    Nog drie weken jeetje gaat best snel.
    Veel succes X

  • 01 September 2009 - 15:16

    Gelske En Mark:

    hoi hoi, dus jullie hebben lekker gegeten! volgens mij hebben Siets en Gert het goed naar de zin op reis of niet! En het blijft natuurlijk wel grappig dat Hans idd bij ons at en mijn zus bij jou! Het was idd erg gezellig zaterdag. we blijven je site volgen, succes

  • 01 September 2009 - 15:19

    Bernadette & Joke:

    vrijdag komt Hans hier lekker eten! Kletsen we bij........wat vliegen we door de tijd he!
    geniet er maar van,
    dikke kus, Be & Jo

  • 01 September 2009 - 16:30

    Ria:

    he Marcelin, heb jouw verhalen over eten gelezen onder het genot van een heerlijk meergranentriangeltje van AH. Meer zit er voor mij nu niet in. straks weer hardlopen en vorige week kwam ik er weer achter hoe lastig het loopt met een volle maag, dus karigjes vandaag! Hey maar uh, begrijp ik het goed dat je over 3 weken al vakantie hebt daar? dan is het nog niet 3 oktober hoor en ik kan het weten ;)Ik tel de dagen in stilte en lees af en toe hardop wat jij erover schrijft :) tot snel! X Ria

  • 01 September 2009 - 20:02

    Toos En Bep:

    Hoi Marcelin,

    Ook wij volgen jouw reisverslagen.
    Het is allemaal erg leuk en interessant en Hans geeft af en toe ook wat informatie door.
    Wat leuk was het afgelopen zaterdag.
    Hans zat bij Gelske te eten en jij zat samen met Siets te eten. Toeval??
    Want Hans wist helemaal van niets.
    Blijf lekker zo schrijven en iedereen van informatie voorzien.
    Groetjes van Toos en Bep.

  • 03 September 2009 - 07:45

    Marcelin:

    nog drie weken werken: dat klopt wel degelijk. Maitri Griha gaat 21 september dicht voor Dasain en Tihar. Nog maar tweeëneenhalve week dus inmiddels. Dan moet ik nog wel even wat anders bedenken voordat Hans komt, en Ria en Gees natuurlijk. Het wordt werken, of bijkomen, maar vooral een mix denk ik.

  • 03 September 2009 - 19:22

    Ineke:

    Het kan nog gekker. Bij mij op het werk lopen een aantal Indonesiërs rond. Die eten drie keer per dag nassi. Brood kennen ze daar helemaal niet. Jij doet het goed, met je fruit en yoghurt. Lekker en gezond!

    Dikke kus, Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 68792

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: