heerljk, het gewone leven is weer begonnen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu heerljk, het gewone leven is weer begonnen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

heerljk, het gewone leven is weer begonnen

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

27 November 2013 | Nepal, Kathmandu

Vandaag is het, net als de afgelopen dagen, een tikje mistig in Kathmandu. Dat betekent dat veel mensen ziekjes zijn, de mist maakt het grauw en koud. Gelukkig breekt in de loop van de dag de zon steeds weer door. De witte bergen achter de vallei zijn echter niet te zien.

Het gewone leven is hier weer begonnen. Na de vakantie van Dasain en Tihar volgde een staking vanwege de verkiezingen. De scholen gingen dicht, er reden geen bussen en nauwelijks taxi’s, veel winkels sloten hun deuren. Gelukkig werden de stakingen al snel gebroken, maar het bleef wat rustiger op straat dan anders. Er gingen her en eer wat bommen af, waardoor mensen zich gedeisd hielden. Rondom de verkiezingen was er een extra public holiday zodat iedereen de kans had om te gaan stemmen. Weer alles dicht…. En op de dag van de verkiezingen zelf was er helemaal geen verkeer. Iedereen ging te voet naar het stemlokaal.

De voorlopige uitslagen van de verkiezingen zijn nu binnen: de tree party en de sun party hebben gewonnen. Ze zijn ongeveer even groot geworden. Deze congres partij (de tree party) en communistische partij (sun party) bestaan al langere tijd. De maoïsten hebben verloren, ze dachten een absolute meerderheid van de stemmen binnen te halen maar hebben slechts een paar procent. De mensen die ik spreek over de uitslag zijn er blij mee. De maoïsten hebben hun kans gehad, zeggen ze, en hebben het verprutst. Nu mogen de oude politieke partijen laten zien dat ze echt opkomen voor de mensen van Nepal, dat ze niet alleen hun eigen belang najagen maar iets positiefs voor het land willen betekenen. De stemming is optimistisch. When i live, i hope.

Het gewone leven is dus weer begonnen. De kinderen zijn weer naar school, waar de staf van de kindertehuizen erg blij mee is. Al die vrije dagen, de kinderen verveelden zich en werden vervelend. En om nou nóg een bijzondere activiteit te organiseren, en nóg een, dat wordt ook saai na een tijdje. Dus hop, naar school en weer gewoon huiswerk maken. Ook de kinderen zijn blij, ze willen graag leren.

De kinderen van Maitri Griha kwamen de poort binnen rennen op hun eerste dag na alle holidays. Ze knuffelden elkaar en de staf en speelden alsof hun leven er van af hing. In zekere zin is dat zo. Thuis kunnen ze vaak weinig doen, ze hebben er weinig of geen speelgoed en zitten vaak maar wat te zitten. De kwaliteit van hun leven is zoveel groter omdat ze naar Maitri Griha kunnen, waar ze door de staf liefdevol worden opgevangen en waar ze zichzelf kunnen zijn. Het maakt me blij als ik ze zie rennen en springen. En daar doe ik het dus allemaal voor!

Degenen die hier aan mee willen werken kunnen contact met me opnemen via marcelinterhorst@hotmail.com
We kunnen altijd nieuwe donateurs gebruiken!



  • 27 November 2013 - 15:48

    Corrie En Co:

    hallo Marcelin, fijn dat het weer rustig is, geniet nog even. Gisteren hebben we Annik even op de koffie gehad en ze heeft ons verteld van haar plannen voor Nepal. Hier alles rustig, het is ongeveer 7 graden en ook veel mensen zijn hier verkouden en grieperig. groetjes uit Enkhuizen.

  • 06 December 2013 - 04:33

    Anne Van Tilburg:

    Beste Marcelin,leuk om weer wat van je te horen. Goed dat het weer rustig is en dat de kinderen weer naar Maitri Griha gaan om te spelen. Bedankt voor de foto 's dat doet me goed. Wil je de groeten overbrengen van mij? Verder nog een goede tijd in Nepal toegewenst. Gr. Anne.

  • 06 December 2013 - 18:32

    Lisa De Boer:

    Lieve Marcelin! Goed om te lezen dat alles weer rustig is en dat de kinderen weer naar school kunnen. Iedereen blij, ik kan me er wat bij voorstellen!
    En wat een goede instelling: hope! :)

    X Lisa

  • 06 December 2013 - 18:33

    Lisa De Boer:

    Lieve Marcelin! Goed om te lezen dat alles weer rustig is en dat de kinderen weer naar school kunnen. Iedereen blij, ik kan me er wat bij voorstellen!
    En wat een goede instelling: hope! :)

    X Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 2244
Totaal aantal bezoekers 68809

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: