de winter is begonnen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu de winter is begonnen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

de winter is begonnen

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

09 December 2011 | Nepal, Kathmandu

Het is winter in Nepal. Dat is te merken aan de kortere dagen, hoewel ze niet zo kort zijn als in Nederland. Het is ook te merken aan de temperatuur: overdag kan het in het zonnetje nog een graad of 16 worden, 's nachts is het niet meer dan 5 graden. De extra dekens worden hier in het guesthouse met gulle hand uitgedeeld. Ook kan ik een kruik krijgen, of een electrisch kacheltje.
Aan dat laatste heb ik niet zoveel, omdat winter ook betekent dat er steeds minder stroom beschikbaar is. Het water dat tijdens de moesson is gevallen begint op te raken, en omdat de meeste energie door waterkracht wordt opgewekt is ook de stroom schaars aan het worden. Sinds maandag hebben we 6 uur per dag load shedding, oftewel geen stroom. Dat gaat via een schema en elke dag is er op andere uren geen stroom. In het guesthouse wordt de generator aangezet als er 's avonds geen stroom is, maar ook benzine is schaars op het moment, dus die generator kan ook niet altijd draaien. De load shediing zal steeds meer worden, tot er in maart nog maar 8 uur per dag stroom beschikbaar is. Ook het water zal nog schaarser worden, waardoor het guesthouse af een toe een tankwagen met water zal moeten laten komen.

Gelukkig wist Sinterklaas Kathmandu ook weer te vinden deze winter. Ik vierde het bij de woning van de Nederlandse consul op 4 december. Met bitterballen en sate, typisch Nederlands dus. Op 5 december had ik een sinterklaasontbijt met Martine en Lobsang en Pema, die hier wonen, en Ocky, die hier voor een paar weken is. Pema is nu bijna 3 en vond het helemaal geweldig, de spanning van de Sint, de kadootjes, de pepernoten en chocoladeletters. Het was supergezellig en ik heb nog nooit zo'n leuke sinterklaas gehad.

Dat het winter wordt is ook te zien aan de mensen die naar de stad komen. Boven in de bergen is het nu al erg koud, en veel mesen verlaten in de winter hun hooggelegen dorpen en komen naar de stad. Ze komen uit Dolpo, in het westen van Nepal, uit Mustang, uit de Khumbu. Allerlei verschillende bevolkingsgroepen vinden hun weg naar Boudha. Ook vanuit Tibet is er een stroom pelgirms op gang gekomen. Als ik 's ochtends mijn dagelijkse rondje rond de stoepa loop zie ik veel mensen in traditionele kleding. De mannen hebben een jas aan met superlange mouwen, bijna tot de grond. Vaak hebben ze maar een arm in hun mouw, de andere mouw zit onder hun oksel. Sommige mannen hebben turkooizen en robijnen in hun gevlochten haar. De vrouwen hebben gekleurde strengen wol in hun haar of dragen mutsen in allerlei vormen en kleuren. Velen kijken vol verwondering om zich heen naar de luxe, naar de jongeren in hun strakke spijkerbroekenen donsjacks, naar de stelletjes die soms, heel revolutionair, hand in hand lopen. Voor hen een complete cultuurshock.

Ook in het toerisme begint de winter. De hoeveelheid toeristen loopt terug nu het te koud is om de bergen in te gaan. Hier in het guesthouse is het nu nog wel volle bak met een groep westerse boedhisten in witte gewaden. Zij zijn van een bepaalde stroming in het boedhisme waar ik weinig van af weet. In andere guesthouses in de buurt zijn nu wel weer kamers te krijgen, op de top van het hoogseizoen zat alles vol.

Mijn seizoen loopt ook ten einde. Over 8 dagen stap in het vliegtuig terug naar Nederland. Ik kijk nu al met gemengde gevoelens naar het naderende afscheid. Ik heb, meer dan ooit, zin om Hans en mijn familie en vrienden in Nederland te zien. Ik heb zelfs zin om aan het werk te gaan, ik heb al contact gehad met mijn teamleider.
Maar mijn vrienden hier, mijn appartement met het prachtige uiticht, de kinderen van Maitri Griha en Swarga, de stoepa, Boudha, wil ik nog niet achter laten.

Gelukkig heb ik nog 8 dagen om van dat alles te genieten. Dus dat ga ik nu doen!

  • 09 December 2011 - 10:09

    Aline:

    Nog maar 8 dagen!
    Geniet van het genieten ;-)
    Jeetje; het is wel snel gegaan!
    Jammer dat ik dan je reisverhalen moet gaan missen, maar vooral fijn voor je dat je, alles wat je nu mist in/ aan NL, dan weer kan omarmen ;-)

    Trek je ski-sokken maar aan in het vliegtuig; want ook hier is het KOUD brrrrr

    Liefs Aline

  • 09 December 2011 - 11:27

    Marian:

    Bedankt voor je mooie verhaal, ik zie het zo voor mij.
    Geniet van de laatste dagen daar en goede thuiskomst!
    Groetjes...

  • 09 December 2011 - 11:52

    Linde:

    wat een heerlijk verhaal. ben weer ffe helemaal terug! Geniet geniet de komende dagen en daarna zien we elkaar in NL. Ook leuk! X Linde

  • 09 December 2011 - 11:56

    Huub:

    Hoi Marcelin, geniet nog even flink van je laatste dagen. Ik ik ga je snel zien in Ktm. Leuk!!!!!
    xxx

  • 10 December 2011 - 15:18

    Ineke:

    Hoi Marcelin,

    Nog even genieten daar in Kathmandu, en dan weer terug in het o zo vertrouwde Nederland. Wel fijn hoor om je straks weer te zien en te spreken! Liefs.

  • 13 December 2011 - 20:06

    Geeske:

    hoi lieverd, geniet nog van je laatste rondjes, van je lieve vrienden en voor straks; Welkom thuis! Hoop je dan snel te zien, liefs van ons

  • 13 December 2011 - 20:30

    Derk Jan:

    ik kan niet wachten je weer te zien
    tot straks!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 68717

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: