leve het openbaar vervoer - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu leve het openbaar vervoer - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

leve het openbaar vervoer

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

11 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Gisteren las ik op de site van de Volkskrant een stukje over het openbaar vervoer in NL. Ik heb er erg hard om gelachgen. De klacht over 'overvolle' treinen, waarin zelfs mensen moeten stáán deed me denken aan mijn vorige busreis van Bhaktapur naar Kathmandu. Ik zat er als eerste in, altijd fijn want dan kan je een plekje uitkiezen. Daarna stroomde de bus vol. Alle stoelen bezet. Daarna stroomde de bus verder vol. Met mensen en aardappels, de laatste in grote zakken die voor in de bus werden gezet. Vervolgens stroomde de bus echt vol. Mensen op de zakken aardappels, kippen op de mensen. Van de dame die naast mij in het gangpad stond, en die haar kinderen naast de kippen op de aardappels had gezet, kreeg ik 2 tassen boodschappen op schoot. Daarna legde ze haar handtas bovenop het stapeltje. Ik zat volledig klem, vooral omdat de man naast me net zo'n stapel op schoot had van de vriendin van de dame. De kinderen leunden intussen tegen mijn benen want ze waren van de stapel aardappels af gevallen.

Gisteren ben in weer naar Bahktapur vertrokken. Deze keer luxe, met de eigen bus van Swarga. Hier passen 17 kinderen in, volgens Nepalese stapelmethode. In NL zouden we het waarschijnlijk op 7 houden. Ik ben hier aan het werk voor een paar dagen, omdat het even heel druk is en ze wel een extra handje kunnen gebruiken. Mijn vakantie sim daarmee definitef afgelopen.

Het liep niet af met de geplande vliegreis. Ik zou met Hans en nog een paar anderen van Jiri naar Phaphlu lopen. Onderweg zou Martine ons met Pema tegemoet komen. De reis naar Jiri was prachtig, en heftig. De bus hobbelde en schommelde de volle 220 kilometer. Echt, ik loop liever 10 uur dan dat ik over zo'n weg rij. Maar met 10 uur lopen Jiri en met de bus wel...

We liepen, 4 dagen omhoog en omlaag. Langs 'a beautiful scenery' waar we helaas niks van zagen. het mistte namelijk, en niet zo weinig ook.
Dus gingen er ook geen vliegtuigen want die vliegen op zicht en dat was er niet. 50 meter is niet genoeg namelijk. Ook naar Lukla vloog niks, en dat in het hoopgseizoen. Na een week mist besloten Hans en ik omn te keren en terug te gaan lopen. heel veel mensen die na hun trekking langs Mount Everest gestrand waren deden hetzelfde, dus het was druk op de route. Inmiddels zaten er in Lukla steeds meer mensen vast, waardoor de bedden op waren, het eten ook, en de toiletten vol. Heerlijk.
Na 2 dagen flink doorlopen waren we terug vlak bij Jiri. De terugreis met een jeep duurde 11 uur, grotendeels in het donker. Met een fransman schter ons die bij elke hobbel oelala zei, afgewisseld met wow. Ik was blij toen hij in slaap viel. Wij stonden om half 3 's nachts heelhuids bij ons guesthouse. Dat was maar een halve dag later dan gepland, als we terug hadeen kunnen vliegen.
Met dank aan het Nepalese openbaar vervoer.

  • 11 November 2011 - 11:28

    Danielle:

    Fijn om te horen dat jullie weer in K mandu zijn. kreeg hier wel berichten door over de dichte mist.
    Marc we skypen snel, als t goed is doet ie t weer.
    lieve groet danielle

  • 11 November 2011 - 12:36

    Astrid:

    hahaha, hoe herkenbaar dat OV verhaal, was zelfde in Sri Lanka, dus ben heel benieuwd of India dat gaat overtreffen volgende week!

    Geniet nog even daar
    X
    As

  • 11 November 2011 - 18:01

    Geeske:

    Hoi lieve marcelin, wat beschrijf je alles weer heerlijk beeldend ;) Jammer dat het zo mistig was tijdens jullie wandeling. Hoe gaat het met de kinderen? Heb je je eigen kamertje boven weer? Ach wat zou ik graag ff een rondje stupa met je lopen, op het dak een biertje drinken of een curry bij de buren halen....neem je mij een stukje mee in je hart ;) liefs

  • 13 November 2011 - 03:38

    Marcelin:

    2atrid; en dan heb ik het nog niet eens gehad over de geiten en mensen op het dak, de lucht van oud zeet en braaksel, de halsbrekende toeren van de chauffeurs... Veel pelzier in India!
    @gees: je bent bij me
    @daan: maandag ben ik terug in KTM, we skypen

  • 14 November 2011 - 18:28

    Aline:

    Dit werkt relativerend ;)
    Ik zal noooooit meer klagen over het NL OV (of toch bijna nooit meer dan haha)
    Succes daarzo! Werkse! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 68556

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: