afscheid en vakantie - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu afscheid en vakantie - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

afscheid en vakantie

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

22 September 2009 | Nepal, Kathmandu

Ik zit op het dakterras van the valley guesthouse. Het uitzicht is prachtig, helaas hangen er lakens voor. Als de wind ze omhoog wappert zie ik Changu Narayan voor me liggen, en de heuvels daarachter. Rechts van me is de stoepa, met het vliegveld ernaast. Van de week zat ik hier op een avond, in het donker, bier te drinken met Sanne, toen er zo'n grote Boeing opsteeg. Dat voelt dan echt alsof 'ie in je achtertuin rijdt. Overdag lijkt het om de een of andere reden verder weg, meer de tuin van de buren.

Het is heet vandaag, de zon brandt. De heuvels zijn wat nevelig, rondom de vallei liggen wolken. 's Avonds koelt het al lekker af, ideaal weer dus. Binnenkort zullen de nevels steeds meer optrekken en begint het heldere najaarsweer: het perfecte trekking seizoen.

Wij gaan ook op trekking, naar Manaslu. Tenten mee, Lobsang mee als gids, Bim mee als kok, een hoop dragers mee, een oud collega van Martine en zijn vriendin mee, en we gaan 20 oktober op pad. De tenten zijn vorige week gekocht, het ziet er super uit. Lobsang stond helemaal te glimmen, en ik werd uitgelachen omdat ik stond te juichen.
Maar 20 oktober is nog ver weg. Voor die tijd heb ik nog een hele vakantie, die gisteren is begonnen.

Met Maitri Griha zijn we vorige week nog een dagje uit geweest. We zijn gaan lopen naar een picknick plaats bij het Phulari klooster. Prachtig uitzicht, vanaf een heuvelruggetje alle kanten op. We hebben heerlijk gegeten, Gita had gekookt samen met Radha en Chandrakala. Na het maken van erg veel foto's zijn we naar het klooster gelopen met Dorje, de broer van Urken. Hij woont in Phulari, al 8 jaar vertelde hij. Hij is nu 17. Dorje heeft een groeiprobleem, waardoor hij scheef groeit en veel pijn heeft. Na een operatie vorig jaar gaat het wat beter, de pijn ois minder en dat is een opluchting. Maar hij zal vaker operaties nodig hebben om te voorkomen dat hij krom groeit. Overigens is hier dus geen ziekenfonds enzo, de operatie is betaald door Nederlandse vrienden. We kregen een rondleiding door het klooster, geweldig natuurlijk om door een monnik rondgeleid te worden. Daarna zijn we weer afgedaald naar MG, nog anderhalf uur lopen... De jongens waren gesloopt, en de staff was er niet veel beter aan toe. De volgende dag had iedereen spierpijn volgens mij. Dat is best te doen, een dagje.

Na een paar dagen gewoon werken volgede het afscheid van de jongens. Eerst werd Shiva gehaald. Hij was behoorlijk van slag, maar helemaal blij toen hij zijn vader zag. Rikesh werd 's ochtend om half 6 gehaald, het hele huis werd wakker gerammeld... Gisteren heb ik afscheid genomen van Chandra, Sandesh en Sailesh, Ram en Jenish. Na dat afscheid heb ik me eerst even teruggetrokken in mijn appartement. Het was lastig om afscheid te nemen, ik ben me erg aan de jongens gaan hechten en zal ze missen.

Maar ik vind het ook wel lekker dat ik even niks hoef. Ik heb een druk jaar achter de rug, vooral de laatste maanden in NL waren heel vermoeiend.En de maanden hier ook... Nu dus tijd om bij te komen. Ik ben gisteren maar begonnen met een behandling bij de Spa hier om de hoek, een full body massage, een voetmassage en een facial, oftewel gezichtje schoonmaken ne masseren en een hoofdmassage erbij. 3 uur lang. Ik was stijf van het liggen, maar o wat lekker. Elke porie van mijn gezicht is drie keer uitgezogen en ik heb een heel rood hoofd ervan. Vandaag doe ik niks. En morgen ook niet, behalve een uurtje yoga op het dak. Voor donderdag heb ik niks gepland, en vrijdag ga ik alleen even naar Maitri Griha en doe ik verder maar niks denk ik. Zaterdag weer een uurtje yoga, en misschien dat ik dan zondag maar weer eens wat ga doen. Ik wil een paar dagen naar Chitwan, een national park in het zuiden van Nepal. Dat is een jungle met tijgers en neushoorns en tamme olifanten. Een heel andere kant vna Nepal die ik nog niet ken, maar waar ik inmiddels wel nieuwsgierig naar ben. Eens kijken of ik een jungle wandeling kan maken, het schijnt dat ze dat ook wel eens combineren met een kanotripje. Klinkt goed.

Zaterdag over een week (nog 11 nachtjes) komt Hans. Ik verheug me daar enorm op. Heb heel veel zin om hem alles te laten zien, mijn dagelikse loopje naar het werk, alle restaurantjes waar ik heb gezeten. Ria en Geeske komen geheel toevallig dezelfde dag aan, ze komen ook in the valley guesthouse. Gezellig. Tegen dietijd ben ik vast wel uitgerust en helemaal klaar om Nepal verder te gaan ontdekken.

Veel liefs,
Marcelin.

  • 22 September 2009 - 07:19

    Karin:

    owwwww dit klinkt goed zeg!!!

    Als je gaat in de kano in chitwan zit, wel je handen binnenboord! als je goed kijkt zie je dopjes op t water drijven, zijn krokodillen-ogen!
    Ik heb daar ook een Rhino gezien (maar vond het elephant birth centre heel zielig)

  • 22 September 2009 - 09:23

    Barbara:

    Wat leuk om weer wat van je te horen.
    En wat gaat het achteraf toch allemaal snel.
    Wat zijn nog 11 dagen? Niet veel toch?
    Heerlijk hoor dat jullie nog lekker samen verder gaan reizen.
    Ik wens je heel veel plezier in je plannen voor dat Hans komt en daarna natuurlijk ook.
    X

  • 29 September 2009 - 13:53

    Ria:

    had ff een poosje niet meer gekeken en gelezen op je site. te druk met voorbereidingen hier. nu het verlof is ingegaan weer tijd en ruimte en het hoort ook gewoon bij onze voorberieidingen want we gaan je vrijdag zien. nog maar 3 nachtjes!we mailen de aankomsttijd nog ff aan je
    dikke zoen, geniet en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 68722

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: