gewoon leven in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu gewoon leven in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

gewoon leven in Kathmandu

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

03 Augustus 2009 | Nepal, Kathmandu

Een gewone dag uit het Nepalese leven van Marcelin: Vroeg opstaan, en om half 7 op stap. Het is toch wel echt vroeg hoor, nog niet alle winkeltjes zijn open en het is niet eens heel druk met bussen enzo op het kleine stukje doorgaande weg waar ik op loop. Ik begin bij mijn appartement om de hoek, waar de weg openligt en ze soms aan het werk zijn. En het een vieze modderbende is. Misschien gaat dit stuk ook wel verhard worden. Dan weer links, en ik loop langs de achterkant van het guesthouse, langs een meubelwerkplaats onder een golfplaten dak. Hier brandt al een vuur als ik langs loop, veel rook en weinig vuur ben ik bang. Rechtsaf, een stenige modderweg omhoog langs een klooster. Dat is een slechte richtingaanduiding, want er zijn 50 of meer kloosters in de wijk. Langs een plek waar afval lag te rotten. Het stonk een paar dagen geleden nog vreselijk. Nu ligt het na te smeulen, iemand heeft de fik er in gestoken en dat is een goed idee. Dat afval is trouwens in de hele vallei een probleem, er is een staking onder de afvalophalers (die zijn er wel degelijk) want ze zullen wel een goede reden hebben, maar in het kader van de hygiëne is dit niet heel handig. Net voorbij de boudha school sla ik op de grote weg rechtsaf, dat is tegenover de NBC school. De eerste gelijk weer links, omlaag met in de verte het enorme klooster van Kopan en de gokarna mahadev, een tempel die ik nog wil bezoeken. In dit straatje zitten allemaal winkels, en een geitenslachterij. Er zijn altijd een hoop mensen. Ze wassen zich, kammen hun haar, zitten elkaar te vlooien, inspecteren hun motorfietsen. Ook wordt er wol gesponnen, en zitten er wat werkplaatsen. Er worden spijkers verkocht, en frisdrank, en fruit. Ook speelgoed, kadootjes en souvernirs. Bij een splitsing ga ik naar rechts, en dan loop ik zo tegen het tehuis aan. Om het tehuis staat een muur, wat erg prettig is. De kinderen kunnen niet weglopen en we hebben niet constant bekijks van langslopende mensen.

Het gewone en alledaagse van het leven in Nepal wisselt af met het ongewone en het exotische, authentieke van Nepal. Authentiek is volgens mij het meest misbruikte woord in de reisgidsen. Afval dat ligt te rotten is niet authentiek, bouwvallige hutjes wel (ook midden in de stad). Wonen op een vuilnisbelt dan weer niet, maar voddige kleren en vervilte haren denk ik weer wel. Het getik en gehamer de werkplaatsen hier om de hoek waar ze metaal bewerken wel, de toeters en bellen uit de kloosters ook, maar de disco die mij gisteren tot half 2 wakker hield niet. De monniken en nonnen zijn natuurlijk heel authentiek, maar de mobiele telefoon in hun hand dan weer niet. De stoepa wel, de winkeltjes erom heen waar ze meuk (overigens vaak erg mooie meuk) verkopen ook, maar de supermarkt niet. Ik vind het allemaal boeiend, juist die mengeling van alles. Van modern en traditie. Van raar, voor mij dan, en gewoon. Dat die bedelaars elke dag op dezelfde plek zitten, en tussendoor uitgebreid met elkaar zitten te kletsen. Dat de monniken ook gewoon een sociaal leven hebben, en bevriend zijn met niet-monniken. En dat ze zo goed kunnen multi-tasken: tijdens het lopen van de kora (rondjes om de stoepa) de rozenkrans bidden met de ene hand en bellen met de andere.Ik vreet het allemaal en vraag me af hoe ik zo moe kom aan het eind van de dag haha.

Het is vandaag een redelijk heldere dag. De zon schijnt, ik kan de bergen die om de vallei van Kathmandu staan allemaal zien. Het waait een beetje, dat is lekker want dan lijkt het iets minder warm. Slechts zo'n 25 graden nu, om 9 uur 's ochtends. Ik ben vandaag en morgen vrij. Ik wil vandaag het klooster van Kopan bezoeken. Morgen ga ik naar Sankhu, naar het project van Rene Veldt. Hij leeft al 10 jaar in Nepal en doet geweldige dingen hier. Te zien op www.velwerknepal.nl Ik ben erg benieuwd naar zijn nieuwe project.

Mijn vrije dagen zijn dus alweer gevuld. Daarna ga ik 'gewoon' weer aan het werk.

Veel liefs! Marcelin

  • 04 Augustus 2009 - 10:05

    Barbara:

    Hey Marcelin,
    Leuk om weer over je te lezen.
    Lekker ff tijd voor jezelf (en de mooie dingen daar).
    Geniet er van. Ben benieuwd naar het klooster van Kopan
    X

  • 04 Augustus 2009 - 18:18

    Geeske:

    hoi marcelin, wat kun je mooi en beeldend schrijven:-) ff lekker met je op gelopen en wij tellen de dagen om het echt samen met je te kunnen lopen.
    liefs

  • 05 Augustus 2009 - 13:43

    Taco Pijpers:

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt.

    Geniet ervan

    Groetjes Taco

  • 05 Augustus 2009 - 18:17

    Joke En Bernadette:

    Hoi Marceline,

    Of we er zelf rond lopen, kunnen zelfs de voorstelling maken hoe het er kan stinken.

    Leuk om zo te volgen, volgens mij ons vergaat het je goed.

    Ben je al een monnik met roze CROCSS tegen gekomen?

    We volgen je,
    namaste Jo & Be

  • 06 Augustus 2009 - 00:48

    Marcelin:

    Nog geen monnik op roze crocs gezien, wel een non op Nike air. Maar er lopen ongetwijfeld veel bekenden van jullie, ik herken ook een hoop monniken en nonnen van vorige jaren.

  • 06 Augustus 2009 - 09:40

    Remke:

    Hoi Marcelin,
    Bijzonder om je verslagen te lezen! Totaal andere wereld.
    Groet

  • 06 Augustus 2009 - 17:38

    Ria:

    ha marcelin,
    heerlijk om je ff zo letterlijk te volgen en dat vind ik niet alleen zo te lezen in de reacties van al die nepal liefhebbers!
    lekker genoten van je vrije dagen? ik ga het wel weer lezen! succes weer en geniet! liefs Rie

  • 07 Augustus 2009 - 12:17

    Frank En Fetty:

    Hoi,

    Wij hopen dat je het goed
    naar je zin hebt.
    Wij vinden het leuk om je verslagen te lezen.
    Groetjes en nog een fijne tijd.

    F. en F.

  • 08 Augustus 2009 - 16:07

    Britta:

    Leuk om te lezen. Meer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 68742

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: