werken is leuk, vrije dagen ook - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu werken is leuk, vrije dagen ook - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marcelin Horst - WaarBenJij.nu

werken is leuk, vrije dagen ook

Door: Marcelin

Blijf op de hoogte en volg Marcelin

27 Juli 2009 | Nepal, Kathmandu

Vandaag heb ik een vrije dag na de eerste drie dagen werken. Ik ben er heel blij mee omdat ik nog erg moe ben en nog niet helemaal gewend aan Nepal: het ritme, de warmte, de geluiden en de muggen.
Wel ben ik gelukkig. Ik heb de goede beslissing genomen hierheen te gaan. Tuurlijk mis ik Hans, maar hij komt over 66 dagen hierheen dus dat komt ook wel goed. Overigens komen Ria en Geeske, vrienden van ons, op dezelfde dag aan.

Het is ook een goede beslissing omdat ik volgens mij wel iets kan betekenen voor Maitri Griha (ik zal binnenkort eens vragen wat die naam betekent, want ik heb geen idee)Ik heb vanaf vrijdag al 3 dagen gewerkt en heb al een beetje een beeld avn de jongens. Het zijn er 8, waarvan er 7 wonen in het tehuis en eentje alleen overdag komt. Omdat de oudste jongen overdag elders naar sign-class (gebarentaal) gaat en naar een Thanka- schilderschool, zijn er ook overdag 7 kinderen aanwezig.
De jongens gaan overdag naar class, op de tweede verdieping van het gebouw. Daar is een klaslokaaltje en een fysiotherapie ruimte. Tussendoor eten ze in de dining beneden. daar zijn ook de keuken en de twee slaapzaaltjes. Met een eigen kast met kleding voor elk kind.

Ik heb inmiddels ook afspraken gemaakt over mijn werktijden: ik ben op maandag en dinsdag vrij, kom woensdag tot en met vrijdag van 7.00 tot 15.00 uur, op zaterdag werk ik op verschillende tijden in overleg, en op zondag ook weer van 7.00 tot 15.00 uur. Zaterdag is hier het weekend, de onderwijzeressen komen dan niet en volgens mij is ook de didi die schoonmaakt vrij. Pema en Ureken, de oprichters van het project willen graag dat de vrijwilligers dan wel komen. Logisch. Ook op woensdag, als Chegu vrij is, willen ze graag dat ik er ben. Chegu woont in het tehuis en doet het grootste deel van de dagelijkse verzorging van de kinderen, en hij kookt meestal.
De morning class ging best goed zoindag, Radha, de nieuwe juf is lief voor de kinderen en goed gehumeurd. We blijken ook zonder taal best goed met elkaar overweg te kunnen.

De jongens zijn geweldig. Wat een leuk stel. En ze zijn goed af in Maitri Griha. Ze wonen in een mooi huis, krijgen goed te eten en te drinken. Ook hebben ze voldoende kleding en is er speelgoed. Ze krijgen ondewijs, hoewel dat niet altijd goed aansluit bij hun mogelijkheden. Toch geeft het hen de kans zich te ontwikkelen. Omdat hun ouders betrokken worden bij het tehuis hebben ze ook die link nog. Heel veel kinderen in Nepal hebben het veel slechter. De jongens zijn over het algemeen vrolijk en ze zien er gezond uit. Een jongetje heeft wellicht ADHD, sinds gisteren heeft hij ook medicatie hiervoor. Even afwacht of het aanslaat. Dat zou wel fijn zijn voor hem, want hij is echt een ongeleid projectiel.
Een ander jongetje is overduidelijk autistisch, en zou denk ik wel wat specifieke begeleiding kunnen gebruiken. Eens kijken we dat kunnen vormgeven, net als de begeleiding van het dover jochie dat overdag komt. Hij komt lachend de tuin inrennen 's ochtends, dat is zo mooi om te zien. Ook voor zijn moeder trouwens, ze is blij dat hij zo gelukkig is op Maitri Griha. Nou ja zo heeft elk kind wel wat, en mijn opdracht is om dat uit te zoeken. En om op papier te zetten wat vrijwlligers moeten weten, en wat hun taken kunnen zijn. Beleid, zeg mnaar. Erg leuk dus, om met al die verschillende dingen bezig te zijn.

Vandaag ben ik dus vrij, en morgen ook nog. Ik ga uitrusten, want het is best pittig om zo vanuit het flexwerken in Nederland hop naar Nepal te gaan en hier weer aan het werk. Ik heb wat geshopt in Thamel, een paraplu gekocht, en ik heb mijn nieuwe bankpas uitgeprobeerd. Gelukkig deed ie het bij de derde automaat, terwijl ik er al niet meer in geloofde. Mooi zo.

Ik zal nog even wat foto's hierbij zetten. Ik probeer het bij te houden, maar mijn internet aansluiting doet het niet altijd even goed. Maar ja, ik ben alk heel blij dat ik hier thuis een aansluiting heb.

Veel liefs voor jullie allemaal, ik vind het heel fijn dat zoveel mensen me volgen.
Marcelin

  • 27 Juli 2009 - 11:07

    Joska:

    Heej Marcelin,

    Wat super zeg wat je doet daar! Ik vind het fantastisch om je op deze manier te volgen enne... you rock girl!

    Liefs Joska

  • 27 Juli 2009 - 13:01

    Ludmilla:

    Super om je verhaal te lezen!
    Ik blijf zeker je verhalen volgen (zo ben ik ook weer een beetje terug in Nepal).

    groetjes
    Ludmilla (Amerpoort)

  • 27 Juli 2009 - 16:19

    Jolanda:

    Heeeeey Marcelin, leuk om je verhalen te lezen! Kan me voorstellen dat je even bij moet komen van alles. Ziet er mooi uit op de foto's... Ik blijf je volgen. Succes en werkse! x Jo

  • 28 Juli 2009 - 08:17

    Geeske:

    Hoi Marcelin, ziet er goed uit en fijn dat je de werktijden nu helder hebt. Zo ziet je rooster er wel goed uit. Leuke groep jongens, zeg. Veel diverse problematieken, dus uitdagend om mee te werken! hoop dat je ff wat bijkomt van de reis en dat ook je ziel aankomt in nepal. lieve groet Geeske

  • 28 Juli 2009 - 09:00

    Barbara P.:

    Hey Marcelin,
    Leuk om wat van je te horen vanuit Nepal.
    Je zit er al aardig goed in als ik het zo lees. Mooi hoor dat je dit werk mag doen. Het is wel flink aanpoten zeker, maar wel dankbaar lijkt mij.
    Gaaf hoor dat je dit doet.
    Succes! X

  • 28 Juli 2009 - 10:33

    Linda:

    Hoi Marcelin,

    Wat een leuk verslag en mooie foto's! Fijn dat het zo goed gaat daar!

    Liefs van Linda

  • 29 Juli 2009 - 13:07

    Joke En Bernadette:

    lieve marcelin,
    klinkt goed zo je eerste indruk! Fijn dat je direct al afspraken over je werktijden hebt gemaakt. Nu even daar helemaal 'landen'
    liefs, Be & Jo

  • 30 Juli 2009 - 15:57

    Martine:

    Wat een leuke "Blog" Marcelin! Ja, eindelijk even tijd gemaakt om een kijkje te nemen. En hoewel we elkaar dagelijks even bij kletsen toch ook erg leuk je verslagen te lezen.Ik vind het zo gezellig dat je er bent en denk graag met je mee maar ook zooooo gewoon alsof je hier al tijden bent :-). Weltrusten Buuf,
    Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelin

Ik ben Marcelin ter Horst. Sinds 2005 bezoek ik Nepal jaarlijks, vooral vanwege de prachtige bergen waar ik al heel wat trekkings heb gemaakt. Via vrienden ben ik ook betrokken bij meerdere projecten voor kinderen met en zonder beperking. Zo ben ik steeds meer betrokken geraakt bij Nepal en vooral bij de bewoners van Nepal.

Actief sinds 31 Jan. 2009
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 68794

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 27 November 2015

Nepal 2015

14 November 2014 - 11 December 2014

Nepal 2014

25 September 2013 - 13 December 2013

najaar 2013

11 April 2013 - 03 Mei 2013

voorjaar 2013

11 September 2012 - 14 December 2012

hoera ik ga weer lekker naar Nepal

19 September 2011 - 17 December 2011

vakantie,vrienden en werk in Nepal

12 Augustus 2010 - 06 December 2010

terug naar Nepal

21 Juli 2009 - 13 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: